Title ANALIZA IZBORNIH PORUKA NA PARLAMENTARNIM IZBORIMA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Title (english) An analysis of electoral messages on parliamentary elections in Croatia
Author Ana Kosec
Mentor Vera Šutalo (mentor)
Committee member Goran Luburić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Tanja Grmuša (član povjerenstva)
Granter Zagreb School of Business Zagreb
Defense date and country 2017-07-24, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences Communicology
Abstract Komunikacija je sredstvo pomoću kojeg dvije ili više osoba razmjenjuju informacije i međusobno utječu na svoja mišljenja i ponašanja. Komunikacija je dakle pojam u društvenim znanostima koji označava sveukupnost različitih oblika veza i dodira između pripadnika društva, a posebno prenošenje poruka od jedne osobe ili grupe osoba na drugu osobu ili grupe. Zbog toga je komunikacija društveno vrlo važna. Ona omogućava povezanost i djelovanje ljudi, koji leže u osnovi svih društvenih pojava. Istraživanja su pokazala da na čovjekovu osobnu sreću i zadovoljstvo u velikoj mjeri utječe kvaliteta odnosa, kako osobnih tako i poslovnih. Ključ za dobre odnose je svakako djelotvorna komunikacija. Nedjelotvorna komunikacija vodi do nesuglasja i konflikata, a posljedica loše komunikacije je skupljanje negativnih osjećaja kod komunikatora. Prije nego što je počeo komunicirati s pripadnikom svoje vrste, čovjek je komunicirao s prirodom koja ga okružuje. Uvidio je da mu za uspješno svladavanje prirodnih datosti trebaju i druge jedinke, i time nastaje era ljudskog, takozvanog humanog komuniciranja. Crteži kao poruke koji su pronađeni potvrđivali su ovu tezu. Za najraniji period razvoja čovječanstva karakteristična je komunikacija između jedinki, jedinki i grupe i grupa međusobno, čiji je motiv bio komunikacija s prirodom. Za uspješnu (političku) komunikaciju potrebno je znati prenijeti svoju poruku kao ideju ili sustav ideja koje idu od najjednostavnijih tvrdnji i konstatacija pa do najsloženijih misaonih konstrukcija. Masovno komuniciranje odvija se putem masovnih medija. Ono je organizirano, institucionalizirano komuniciranje, i u pravilu je jednosmjerno. Postoji i ekonomska funkcija, čija je bit da potiče ekonomski, marketinški razvoj na razne načine, i kulturološka funkcija, koja se sastoji iz praćenja i poticanja kulturnog razvoja.
Abstract (english) Communication is a means by which two or more people exchange information and interact with each other's opinions and behaviors. Communication is therefore the notion of social sciences that denotes the totality of various forms of connection and contact between members of society, and in particular the transmission of messages from one person or group of persons to another person or group. That is why communication is socially important. It provides the connectivity and action of people, who lie in the essence of all social phenomena. Research has shown that the personal happiness and satisfaction of a person greatly influences the quality of relationships, both personal and business. The key to good relationships is certainly effective communication. Ineffective communication leads to disagreements and conflicts, and the consequence of poor communication is the gathering of negative feelings with communicators. Before commencing communication with a member of his kind, the man communicated with the nature surrounding him. He realized that for the successful mastery of natural datasets they needed other individuals, and that is why the human age, so-called human communication, was born. Drawings as messages found have confirmed this thesis. For the earliest period of mankind's development, communication between individuals, individuals and groups and groups of people was characteristic, with the motive of communicating with nature. For a successful (political) communication it is necessary to know how to convey its message as an idea or a system of ideas that go from the simplest statements and statements to the most complex thought structures. Mass communication takes place through mass media. It is organized, institutionalized, and is usually one-way. There is also an economic function, which is to stimulate economic, marketing development in a variety of ways, and a cultural function, consisting in monitoring and encouraging cultural development.
Keywords
komunikacija
politička komunikacija
mediji
masovni mediji
marketing
odnosi s javnošću
izborna kampanja.
Keywords (english)
communication
political communication
media
mass media
marketing
public relations
election campaign.
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:180:883848
Study programme Title: Marketing management Study programme type: professional Study level: undergraduate Academic / professional title: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2017-08-17 07:59:11