Abstract | Masovni mediji imaju značajnu ulogu koja nam kroz pravo na slanje i primanje informacija daje mogućnost informiranosti, obrazovanja i razonode. Budući da stvaraju platformu putem koje pojedinci i grupe unutar zajednice izražavaju i razmjenjuju mišljenja, sastavni su dio modernog društva. Vođeni trendovima, mediji se prilagođavaju procesu globalizacije, uzimajući u obzir globalno javno mnijenje.
U ovom radu objasnit ćemo model javnog medijskog servisa u kojem se emitiranje izrađuje, financira i kontrolira za javnost. Za njega je bitno istaknuti da treba zadržati svoju nezavisnost i ne podleći bilo kakvom političkom uplitanju ili komercijalnom pritisku. Treba se temeljiti na pluralizmu, odgovornosti i transparentnosti, programskoj raznolikosti, te uredničkoj nezavisnosti, da bi na takav način predstavio obrazac liberalne demokracije.
Nadalje, tijekom rada, kao jednog od članova javnog servisa u Njemačkoj, predstavit ćemo medijsku kuću Deutsche Welle čija će se analiza poslovanja prikazati kroz četiri poglavlja. Čitatelju se daje uvid u moć dugogodišnje egzistencije ovog medija koja se manifestira u potrebi za prilagođavanjem potrebama tržišta po principu „biti u pravo vrijeme, na pravom mjestu“ i spojiti „transnacionalnu publiku“ u „Deutsche Welle medijski prostor“. |
Abstract (english) | The mass media, through the right to send and receive informations, have a significant role that provides us information, education and entertainment. Considering that they create a platform through which individuals and groups, as members of our community, express and exchange opinions, they are an integral part of modern society. Today, the globalization of the media is more frequent and present, that is why mass media, guided by trends, have to take into consideration global public opinion.
This thesis will try to explain the model of public broadcasting service in which broadcasting is produced, funded and controlled for the public. It is important that public broadcasting service maintains its independence and resistance to all political interference or commercial pressure. Also, in order to present the form of liberal democracy, it should be based on pluralism, responsibility and transparency, program diversity and editorial independence.
Furthermore, as a member of the Public Broadcasting Service in Germany, we will present the Broadcasting Corporation Deutsche Welle, whose business analysis will be presented in four chapters. The reader gets insight into the power of the long-standing existence of this company that manifests itself in the effort to adjust to the needs of the market by "being at the right time - at the right place" and connecting the "transnational audience" to the "Deutsche Welle media space". |