Title STAVOVI ZAPOSLENIKA ABBVIE D.O.O. O ORGANIZACIJSKOJ ETICI I POVJERENJU
Title (english) Attitudes od employees towards Abvvie d.o.o. and its organisational ethics and trust
Author Filip Kordić
Mentor Tanja Grmuša (mentor)
Committee member Ivana Greguric (predsjednik povjerenstva)
Committee member Tomislav Ivančević (član povjerenstva)
Granter Zagreb School of Business Zagreb
Defense date and country 2017-10-20, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Organization and Management
Abstract Za organizacije, povjerenje je neophodno za kooperaciju i komunikaciju i predstavlja osnovu za produktivan odnos. Da bi se steklo povjerenje, mora se vjerovati drugima, jer je povjerenje recipročno. Isto tako, bitno je biti pouzdan, a čini se da je najbolje mjerilo pouzdanosti prije svega njen integritet, dobra volja, pouzdanost i otvorenost, a zatim i kompetentnost neke organizacije. Organizacija koja gubi svoj etički integritet, uslijed niskog stupnja povjerenja izmeĎu zaposlenih na svim razinama ne postiţe dugoročno kvalitetne planirane rezultate. Društveno odgovorno poslovanje predstavlja suvremenu poslovnu praksu koju primjenjuje sve veći broj poduzeća kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj. Učinkovitu primjenu ovakve poslovne prakse osigurava dobra i etički prihvatljiva komunikacija sa svim interesno-utjecajnim skupinama. Ovim radom pokušalo se istraţiti kako povjerenje i organizacijska etika zaposlenika i vodstva tvrtke Abbvie d.o.o. pridonose uspješnom poslovanju zasnovanom na zdravoj organizacijskoj kulturi, kako bi se ispitale postavljene hipoteze da dobri meĎuljudski odnosi, dijeljenje informacija, vodstvo temeljeno na poštenju i pravednosti imaju jednak ili veći značaj od organizacijske kompetentnosti. Najveći broj ispitanika smatra da povjerenje i etično ponašanje imaju veći značaj od organizacijske kompetentnosti, te se moţe zaključiti da je većina ispitanika svjesna da stručnost nije dostatan faktor za razvoj stabilne, odgovorne i pouzdane tvrtke usmjerene prema potrošačima i društvu u cjelini. Istraţivanjem je potvrĎena hipoteza da je povjerenje recipročno te da ovisi o pouzdanosti, te da je najbolje mjerilo za pouzdanost kompetentnost organizacije, njena organizacijska etika, povjerenje, dobra volja i otvorenost.
Abstract (english) For organizations, trust is essential for co-operation and communication and is the basis for a productive relationship. To gain trust, one has to trust others, because trust is reciprocal. Likewise, it is important to be reliable, and it seems that the best measure of reliability is, above all, its integrity, good will, reliability and openness, and then the competence of an organization. An organization that loses its ethical integrity, due to the low degree of trust between employees at all levels, does not achieve long-term quality planned results. Socially responsible business is a contemporary business practice applied by an increasing number of companies both in the world and in Croatia. Effective application of this business practice ensures good and ethically acceptable communication with all interest groups. This paper investigated the trust and organizational ethics of employees and leadership of Abbvie d.o.o. contributing to successful business-based organizational culture in order to examine the hypothesis that good interpersonal relationships, information sharing, honesty and equity leadership have the same or greater importance than organizational competence. The majority of respondents believe that trust and ethical behavior have greater significance than organizational competence, and it can be concluded that most respondents are aware that expertise is insufficient to develop a stable, responsible and reliable company focused on consumers and society as a whole. The research has confirmed the hypothesis that trust is reciprocal and depends on reliability, and that the best measure for reliability is the organization's competence, organizational ethics, trust, good will and openness.
Keywords
povjerenje
etički integritet
društveno odgovorno poslovanje
kompetencija.
Keywords (english)
trust
ethical integrity
socially responsible business
competence.
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:180:667947
Study programme Title: Marketing and communication management Study programme type: professional Study level: specialist graduate Academic / professional title: Stručni/a specijalist/ica marketinga i komunikacija (Stručni/a specijalist/ica marketinga i komunikacija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2017-10-23 07:54:27