Title ULOGA INTERKULTURNE KOMUNIKACIJE U KREIRANJU GLOBALNOG BRENDA
Title (english) The role of intercultural communication in creating a global brand
Author Mirja Despot
Mentor Tanja Grmuša (mentor)
Committee member Željka Zavišić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Neven Šipić (član povjerenstva)
Granter Zagreb School of Business Zagreb
Defense date and country 2019-09-19, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences Communicology
Abstract Komunikacija jedna je od najbitinijh značajki svakog društva, a interkulturna komunikacija pred nas stavlja izazov koji moramo savladati želimo li postati učinkoviti komunikatori u današnjem svijetu. U ovom radu istražuje se pojam, značenje, osobitosti, pojavni oblici i multidimenzionalni utjecaj komunikacije na globalnoj razini, te na studiji slučaja prikazuje kako interkulturna komunikacija utječe na kreiranje i očuvanje globalnog brenda. Kultura je okvir za interpretiranje komunikacije, ona je i fenomen koji se mijenja čim prijeđemo nacionalne, regionalne, organizacijske i druge granice. Kultura predstavlja kontekst u kojem treba proučavati komunikaciju, utječe na sve ljudske aktivnosti i odnose i određuje životni stil i ponašanje ljudi, a time i njihovu sklonost u odnosu prema proizvodu i/ili usluzi. Organizacije komuniciraju svoje proizvode i svoj imidž. One se također upuštaju u trajnu komunikaciju s brojnim institucijama, skupinama i pojedincima izvan svojih organizacijskih granica. Analiza kulturnih razlika neophodna je za oblikovanje, razvoj i uspješnu provedbu strategije upravljanja brendom. Razlike u kulturi utječu na upravljanje brendom više od bilo koje druge poslovne aktivnosti, a upravljanje brendom i marketing je osjetljiv na tzv. kulturalnu pogrešku. Kada brend manageri znaju više o kulturi i kada dostižu očekivanja u interkulturnoj komunikaciji, to uspješnije mogu razvijati strategiju za široku globalnu publiku. U studiji slučaja prikazana su dva globalna brenda: Airbnb i Ikea. Prikazane su njihove strategije razvoja brenda, komunikacija i kampanje koje su pridonijele tome da postanu vodeći na globalni sceni. Ulazak na međunarodna tržišta, čak i za kompanije s bogatim iskustvom, zahtijeva uključivanje strateškog menadžmenta i spremnost na promjene. Globalizacija stvara veće zajednice, tj. uspostavlja odnose između ranije izoliranih kultura i djeluje kao kulturna interakcija na globalnoj razini, a kompanije koje je danas pokreću, oblikuju svojim strateškim odlukama budućnost svjetskog gospodarstva.
Abstract (english) Communication is one of the most essential features of any society, and intercultural communication presents us with a challenge that we must overcome if we want to become effective communicators in today's world. This thesis explores the term, meaning, features, manifestations and multidimensional impact of communication on a global scale, and in a case study shows how intercultural communication influences the creation and preservation of a global brand. Culture is a framework for interpreting communication; it is also a phenomenon that changes as soon as we cross national, regional, organizational and other boundaries. Culture makes the context in which communication is to be studied, culture influences all human activities and relationships, and determines people's lifestyles and behavior, and thus their preference of product and / or service. Organizations communicate their products and their image. They also engage in continuous communication with numerous institutions, groups and individuals beyond their organizational boundaries. The analysis of cultural differences is necessary for the shaping, development and successful implementation of a brand management strategy. Cultural differences affect brand management more than any other business activity, and brand management and marketing are sensitive to so-called, cultural mistake. When brand managers know more about culture and when they reach expectations in intercultural communication, they can develop a strategy for a wide global audience more successfully. The case study features two global brands: Airbnb and Ikea. They illustrate their brand development strategies, communications and campaigns that have contributed to becoming a global leader. Entering international markets, even for companies with extensive experience, requires the involvement of strategic management and a willingness to change. Globalization creates larger communities, it establishes relationships between previously isolated cultures and acts as a cultural interaction on a global scale, and the companies that run it today shape their strategic decisions with the future of the world economy.
Keywords
komunikacija
kultura
interkulturna komunikacija
globalni brend
upravljanje brendom
Keywords (english)
communication
culture
intercultural communication
global brand
brand management
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:180:386528
Study programme Title: Marketing and communication management Study programme type: professional Study level: specialist graduate Academic / professional title: Stručni/a specijalist/ica marketinga i komunikacija (Stručni/a specijalist/ica marketinga i komunikacija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2019-12-02 11:21:31