Abstract | Tema ovog rada je analiza troškova ulaganja i isplativosti u izgradnju suvremene mreže autocesta kakvu danas imamo u Republici Hrvatskoj. Za sveobuhvatnu i ispravnu valorizaciju te analizu dosadašnjeg ulaganja, razvitka i gospodarenja cestovnom mrežom autocesta u Republici Hrvatskoj bilo bi potrebno sagledati duže vremensko razdoblje, i to period opstojnosti u bivšoj državi do 1990. godine te period nakon osamostaljenja, od 1991. godine do danas. Takva sveobuhvatna analiza bi nam jasno ukazala kako se točno razvijala cestovna infrastruktura, kojom brzinom i u kojoj mjeri je zadovoljavala prometnu potražnju, koji su bili troškovi ulaganja u odnosu na pozitivne učinke, te kako su ti troškovi ulaganja utjecali na ključne gospodarske pokazatelje, BDP i na visinu javnog duga.
Slične analize su povremeno već vršene u različitim vremenskim periodima, u različitim segmentima i pod raznim političkim utjecajima. Strategije i programi održivog razvitka cestovnog sektora su ključni temelj za osiguranje učinkovitog razvoja i gospodarenja autocesta te izvršenja programa daljnje izgradnje i održavanja cestovne mreže autocesta. Politike održivog razvoja mreže autocesta podrazumijevaju odgovoran i discipliniran pristup kojeg nije moguće osigurati bez kontinuiranog planiranja i usvajanja planskih dokumenata (strategije, programi, srednjoročni i dugoročni planovi). Takvi planovi i strategije usvajaju se na nivou Vlade RH te na nivou makro i mikro upravljanja u cestovnom sektoru. Izgradnja prometne infrastrukture jedna je najvažnijih infrastrukturnih i geopolitičkih ciljeva bilo koje zemlje u razvoju.
Sadašnja mreža autocesta u RH je u vrlo visokom stupnju dovršenosti, a prostorno je razgranata i tehnički strukturirana da međusobno jako dobro povezuje četiri makro regionalna središta i polarizacijska težišta u RH (Panonsku, Jadransku, grad Zagreb i sjevernu Hrvatsku) U odnosu na sveobuhvatnost u proteku vremenskih perioda, geopolitičkih okolnosti i podataka koji proizlaze iz toga te stupnjeva dovršenosti izgradnje po pravcima autoceste odnosno makro/mikro regionalnim središtima, cilj ovog rada je prikazati analizu opravdanosti troškova ulaganja za pravac A1 Zagreb-Split-Dubrovnik u čiju izgradnju je u novije vrijeme uloženo najviše novaca u odnosu na ostalu prometnu infrastrukturu u RH.
U radu će se analizirati dostupni statistički podaci četiri (kontrolne) županije u okviru prolaznosti pravca A1: Ličko-senjska županija, Zadarska županija, Šibensko-kninska županija i Splitsko-dalmatinska županija. Podaci o troškovima izgradnje mreže autocesta koristit će se iz javno objavljenih financijskih izvještaja te izvještaja o poslovanju tvrtke Hrvatske autoceste d.o.o. u čijoj nadležnosti je upravljanje izgradnjom i održavanjem pravca A1 Zagreb-Split-Dubrovnik, a u 100-tnom je državnom vlasništvu. |
Abstract (english) | The topic of this paper is the analysis of investment costs and profitability in the construction of a modern motorway network, as we have it today in the Republic of Croatia. For a comprehensive and correct valuation and analysis of the previous investment, development and management of the road network of motorways in the Republic of Croatia, it would be necessary to look at a longer period of time, namely the period of existence in the former state until 1990 and the period after independence, from 1991 to the present day. Such a comprehensive analysis would clearly show us exactly how the road infrastructure developed, at what speed and to what extent it met traffic demand, what the investment costs were in relation to the positive effects, and how these investment costs affected key economic indicators, GDP and the amount of public debt.
Similar analyzes have been carried out from time to time in different time periods, in different segments and under various political influences. Strategies and programs for the sustainable development of the road sector are the key foundation for ensuring the efficient development and management of motorways and the execution of programs for the further construction and maintenance of the motorway network. Policies for the sustainable development of the motorway network imply a responsible and disciplined approach, which cannot be ensured without continuous planning and the adoption of planning documents (strategies, mid-term and long-term plans). Such plans and strategies are adopted at the level of the Government of the Republic of Croatia and at the level of macro and micro management in the road sector. Building transport infrastructure is one of the most important infrastructural and geopolitical goals of any developing country.
The current network of motorways in the Republic of Croatia is at a very high level of completion, and is spatially branched and technically structured to very well connect the four macro-regional centers and centers of polarization in the Republic of Croatia (Pannonia Croatia, Adriatic Croatia, the capital city Zagreb and northern Croatia) Compared to the comprehensiveness in the past time periods, geopolitical statuses and data resulting coming from this and degrees of completion of construction by motorway routes, apropos macro/micro regional centers, the aim of this paper is to present an analysis of the justification of investment costs for the A1 Zagreb-Split-Dubrovnik route, the construction of which was one the most invested in the Republic of Croatia .
The paper will analyze available statistical data on four counties within the A1 route - Lika-Senj County, Zadar County, Šibenik-Knin County and Split-Dalmatia County. Data on the costs of building the highway network will be used from publicly published financial reports and reports on the operations of Croatian motorways ltd., which is the public manager for the construction, maintenance and management of the A1 route, and is 100% state-owned. |