Abstract | Medijska pismenost i njeno provođenje je tema koja se obrađuje kroz ovaj rad. Glavni osvrt je na djecu mlade. Sve je veća svjesnost roditelja, učitelja, profesora, raznih institucija da je medijska pismenost važna, pogotovo za najmlađe. Mediji su danas vrlo utjecajni i svojim sadržajem utječu na naš život i život naše djece. Razne poruke, informacije, zabavne emisije filmovi, serije ostavljaju na ljude neke emocije. Djeca, ako se s njima ne razgovara o sadržaju koji na njih utječe, ne mogu sama razjasniti što je stvarno a što nije. Ostavljena su da sama donose zaključke, a nisu još sposobni za to. Svakodnevnim gledanjem nasilja u medijima, djeca postaju manje empatična. Danas postoje radionice, predavanja, internetski portali na kojima se roditelji mogu educirati o utjecaju medija na djecu i mlade. Mediji su svuda oko nas i komuniciraju razne poruke, a djecu i mlade treba naučiti kritički gledati na njih. Najutjecajniji medij je televizija. Skoro pa nema kućanstva koje nema barem jedan televizijski prijemnik. Televizijski program uređuje i živote mnogih obitelji. Raspored prikazivanja emisija određuje naše slobodno vrijeme. Sadržaj interneta nam u tom smislu ne određuje raspored, ali se kod djece i mladih javlja ovisnost o internetu koja vodi u asocijalnost i distanciranost. Radio najmanje utječe na djecu. Muzika se danas više sluša na internetu, pa mladima radio kao medij nije toliko interesantan.
Agencija za elektroničke medije pokrenula je portal medijskapismenost.hr na kojem se nalaze brojne informacije za roditelje, odgajatelje, učitelje, profesore ali i djecu. Tu su razni članci, pozivi na radionice, pojmovnik najvažnijih pojmova vezanih uz medije. Projekt Dani medijske pismenosti provodi se iz godine u godinu i ima sve više sudionika. Projektom Birajmo što gledamo željelo se ukazati na utjecaj koji štetni sadržaj, koji se prikazuje u medijima, ima na djecu i mlade. Javni poziv za sufinanciranje projekata na temu medijske pismenosti pokazuje zainteresiranost javnosti za sudjelovanje, educiranje djece i mladih na tu temu. Među prijavljenim projektima ima vrtića, osnovnih škola, srednjih škola, fakulteta, raznih udruga i ostalih institucija. |
Abstract (english) | Media literacy and its implementation is a topic that is addressed trough this paper. The main focus is on children and young people. There is a growing awareness of parents, teachers, professors, various institutions that media literacy is important, especially for the youngest. The media are very influential today and their content affects our lives and the lives of our children. Various messages, information, entertainment shows, movies, series leave some emotions on people. Children, if they are not talked to about content that affects them, cannot clarify for themselves what is real and what is not. They are left to draw their own conclusions, and they are not yet capable of that. By watching violence in the media on a daily basis, children become less empathetic. Today there are workshops, lectures, internet portals where parents can be educated about the impact of the media on children and youth. The media are all around us and communicate various messages, and children and young people need to be taught to look at them critically. The most influential medium is television. There is almost no household that does not have at least one television set. The television program also regulates the lives of many families. The show schedule determines our free time. In this sense, the content of the Internet does not determine our schedule, but children and young people become addicted to the Internet, which leads to asociality and distance. Radio has the least effect on children. Today, music is listened to more on the Internet, so radio as a medium is not so interesting for young people.
The Agency for electronic Media has launched the portal medijskapismenost.hr which contains numerous information for parents, educators, teachers, professors and children. There are various articles, invitations to workshops, a glossary of the most important terms related to the media. The Media Literacy Days is implemented from year to year and has more and more participants. The project Let`s choose what we watch wanted to point out the impact that harmful content, which is shown in the media, has on children and young people. Public call for co-financing of projects on media literacy shows public interest in participation, education of children and youth on this topic. Among the registered projects are kindergartens, primary schools, high schools, colleges, various associations and other institutions. |