Title ULOGA KORPORATIVNE KOMUNIKACIJE U JAČANJU IMIDŽA SUVREMENIH KOMPANIJA
Title (english) The role od corporate communication in enhancing (strengthening) the image of contemporary companies
Author Marija Marciuš
Mentor Tanja Grmuša (mentor)
Committee member Tomislav Ivančević (predsjednik povjerenstva)
Committee member Predrag Čudina (član povjerenstva)
Granter Zagreb School of Business Zagreb
Defense date and country 2020-10-15, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences Communicology
Abstract Rad se temelji na teorijskom dijelu koji analizira uspješnu ulogu korporativne komunikacije u jačanju imidža suvremenih kompanija. Uspjeh korporacije ovisi o odnosu koji se ostvaruje s dionicima, a te je odnose moguće osnažiti definiranjem vlastite vizije, misije i vrijednosti, izgradnjom korporativne kulture, djelovanjem u skladu s njom te učenjem na temelju povratnih informacija koje kompanija dobiva od javnosti. U tom segmentu poslovanja odnosi s javnošću, kao menadžerska funkcija, ispunjavaju svoju svrhu te nalaze svoju pozitivnu primjenu. Korporativna komunikacija unutar kompanije obuhvaća sve važne komunikacijske procese i pomaže njihovoj usklađenosti. Korporativna komunikacija mora biti strateški pozicionirana, jer je to preduvjet za proaktivni pristup u komunikaciji prema dionicima i čini temelj za komunikacijsku izvrsnost kompanije. Korporativna komunikacija može se podijeliti na tri glavna oblika komunikacije: komunikacija menadžmenta, marketinška komunikacija i organizacijska komunikacija.
Društveno odgovorno poslovanje danas postaje neizostavna strategija odgovornog i etičnog upravljanja korporacijom, kojoj je uz ostvarivanje profita sve važnije postaje i zadovoljstvo zaposlenika, kao i imidž korporacije u javnosti. Zbog proaktivne prirode društveno odgovornog poslovanja korporativni odnosi s javnošću mogu igrati značajnu ulogu u uspostavljanju razumijevanja između korporacije i njenih javnosti, podižući svijest o potrebi etičnoga djelovanja i implementacije društveno odgovornog poslovanja. Odnosi s javnošću su odgovorni za održavanje veze između javnosti i društvenog poslovanja, razumijevanju novih socijalnih vrijednosti i načina života. Društveno odgovorno poslovanje u sve većoj mjeri postaje pozitivna praksa odgovornog upravljanja kompanijom, utemeljenog na etici odgovornosti i poštivanju interesa kako poduzeća tako i ciljnih utjecajnih skupna uključenih u njeno poslovanje. U današnjem društvu PR je nezaobilazna karika u izgradnji imidža, jer osluškuje potrebe javnog mnijenja, predviđa trendove, plasira poruke i podržava strategiju poslovanja planiranom i kontinuiranom komunikacijom.
Abstract (english) The graduate work is based on a theoretical part that introduces the successful role of corporate sommunication in strenghtening the image of modern companies. The success of a corporation depends on the relationship with stakeholders, and these relationship can be strenghtened by defining your own vision, mission and values, building a corporate culture, acting accordingly and learning from the feedback the company receives from the public. In this segment of business, public relations, as a managerial function, fulfills its purpose and finds its positive application. Corporate communication within a company encopasses all important communication process and helps to harmonize all forms of communication. It should be noted that corporate communication must be strategically positioned, as this is a prerequisite for a proactive approach in communication to stakeholders and forms the basis for the company's communication exellence.
Today, socially responsible business is becoming an indispensable strategy of responsible and ethical corporate governance, with the aim of making a profit- it is increasingly proven that socially responsible business has a positive effect on employee satiscfaction, positive public perception and profit. Due to the proactive nature of coprorate social responsibility, corporate public relations can play a significant role in establishing understanding between a corporation and its publics, raising awereness of the need for ethical action and the implementation of corporate social responsibility. Public relations is responsible for maintaining links between the public and social business, understanding new social values and ways of life. Corporate social responsibility is increasingly becoming a positive practice of responsible corporate governance, based on ethics of responsibility and respect fot the interests not only of the company, but also of interest groups involved on its business. In today's society, PR is an unavoidable link in building an image, becouse it listens to the needs of public opinion, anticipates trends, places messages and supports business strategy through planned and continuous communication.
Keywords
korporativna komunikacija
odnosi s javnošću
društveno odgovorno poslovanje
imidž
identitet
reputacija
etika poslovanja
Keywords (english)
corporate communication
public relations
corporate social responsibility
image
identity
reputation
business ethics
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:180:714885
Study programme Title: Marketing and communication management Study programme type: professional Study level: specialist graduate Academic / professional title: stručni specijalist/specijalistica marketinga i komunikacija (stručni specijalist/specijalistica marketinga i komunikacija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2023-04-11 10:28:56