Title NEVERBALNA KOMUNIKACIJA ODABRANIH HRVATSKIH PREMIJERA
Title (english) Nonverbal communication of selected Croatian prime ministers
Author Anamarija Sarić
Mentor Tanja Grmuša (mentor)
Committee member Sanja Rocco (predsjednik povjerenstva)
Committee member Dorotea Milas (član povjerenstva)
Granter Zagreb School of Business Zagreb
Defense date and country 2019-07-22, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences Communicology
Abstract Komunikacija je glavna sila pokretanja društva kroz čitav život. Cilj je rada spoznati razliku između verbalne i neverbalne komunikacije u društvu. Najveći fokus je na neverbalnoj komunikaciji koja je znatno dominantnija u odnosu na verbalnu. Posebna pažnja posvećena je hrvatskim političarima te njihovoj neverbalnoj komunikaciji. Neverbalna komunikacija je način na koji ljudi komuniciraju bez riječi bilo namjerno ili nenamjerno. Emocije, stavovi, promjene ponašanja odraz su neverbalne komunikacije. Znakovi koji upućuju na neverbalnu komunikaciju su izrazi lica, ton glasa, položaj tijela, dodir i pogled. Moć neverbalne komunikacije je ta da može ponoviti, upotpuniti i naglasiti izgovorene riječi, može zamijeniti govor, može regulirati razgovor. Činjenica da ljudi oko nas šalju neverbalne poruke je važna jer to znači da imamo dostupan izvor informacija o sebi i drugima. Ako uspijemo prepoznati te signale više ćemo znati što ljudi oko nas razmišljaju i osjećaju tako da ćemo na lakši način odgovorit na to njihovo ponašanje. Političko komuniciranje jedno je od najzahtjevnijih komuniciranja s verbalne i neverbalne strane. Da bismo bili uvjerljivi te zadobili povjerenje građanstva, osobito glasača, političari moraju biti izvrsni u javnim nastupima osobito kada se obraćaju potencijalnim biračima. Političar mora biti uvjerljiv svojim verbalnim sadržajem i argumentima. Međutim, njihova uvjerljivost donosi niz neverbalnih znakova koje katkada mogu biti kontradiktorne izgovorenome sadržaju. Primjerice, političar koji govori da može i zna, no pokreti ruku, položaj cijelog tijela, mimika, govore da je nervozan i nesiguran. Političar koji smatra da je on/a najbolji izbor jer može biti odličan lider, a neverbalni znakovi govore da nema samopouzdanja i da se boji. U političkom svijetu uvjeravanje se najčešće temelji na govornikovu kredibilitetu. Sigurnost, vjerodostojnost i uvjerljivost u javnom nastupu potvrđuje se neverbalnim znakovima. I u tome je njihova važnost.
Abstract (english) Communication is the main drivnig force of society trough life. The goal of work is to know difference between verbal and nonverbal communication in society. The greatest point is on nonverbal communication that is significantly more dominant than verbal communication. Special attention is devoted to Croatian politicians and their nonverbal communication. The nonverbal communication is the way on which people communicate without words either intemtionally or uninterntionally. Nonverbal communication is reflection of emotions,opinions or behavioral changes. Indicating sings of nonverbal communications are voice tone, facial expression, body language, contact and view. The power of nonverbal communication is repetition, completeness and emphasis of spoken words, nonverbal communication can replace speech and regulate the pronunciation. The fact that people around us, send nonverbal messages is important because that's how we get enough informations about ourselves and about others. If we can recognize that signals, we will know even more what people around us, think and feel, so we will easier respond to their behavior. Political communication is the most demanding type of verbal and nonverbal communications. Politicians must be excellent in public performances to convince and attract voters. The politician has to be convincing with his verbal content and arguments. However, their persuasiveness brings plenty of nonverbal sings that may be contradictor to content. For example, politician speak how he is the best choice, because he can be great leader, but his mimicry and nonverbal sings show something else. In the political world, persuasion is the most often based on credibility of speaker. Certainty, credibility, persuasiveness in the public performance is confirmed nonverbal signs. And that is their importance.
Keywords
komunikacija
neverbalna komunikacija
političari
javni nastupi
vjerodostojnost birači
Keywords (english)
communication
non-verbal communication
politicians
public performances
credibility of information
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:180:928429
Study programme Title: Marketing management Study programme type: professional Study level: undergraduate Academic / professional title: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2019-08-20 08:16:28