Title UPRAVLJANJE KONFLIKTOM U MODERNIM KORPORACIJAMA
Title (english) Managing conflict in modern corporations
Author Ankica Perković
Mentor Dijana Vuković (mentor)
Committee member Dorotea Milas (predsjednik povjerenstva)
Committee member Neven Šipić (član povjerenstva)
Granter Zagreb School of Business Zagreb
Defense date and country 2019-11-09, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences Organization and Informatics
Abstract U životu se svakodnevno susrećemo sa sukobima – u obitelji, na radnom mjestu, među prijateljima. Sukobi su normalna pojava, no ako konfliktne situacije ne rješavamo, one mogu imati teške posljedice kao što su agresija, ovisnosti, depresija i sl. Većina organizacijskih problema uzrokovana je međuljudskim odnosima. Gotovo da nema tvrtke u kojoj se s vremena na vrijeme ne javljaju trzavice, veće ili manje razmirice sa zaposlenicima, koje je potrebno što prije i uspješnije riješiti. U organizacijama neizbježno dolazi do sukoba jer se ciljevi, vrijednosti i potrebe skupina i pojedinca uvijek ne poklapaju.
Umjerena količina sukoba može biti pokazatelj zdrave organizacije. Međusobni odnosi neizostavno rezultiraju interakcijom i konfliktom. Konflikt se javlja kao rezultat odnosa između dvije osobe ili grupa u nekom poduzeću i ne mora biti nužno negativan. Jedna od najvažnijih aktivnosti menadžmenta je umijeće održavanja pravilnih i ujednačenih odnosa između svih sudionika koji sudjeluju u organizaciji. Svako malo neslaganje, ako ih nismo svjesni ili ih potiskujemo, može prerasti u složeni problem sa velikim posljedicama. O načinu i uspješnosti upravljanja konfliktima ovisi djelotvornost organizacije, a naučiti i primijeniti vještinu upravljanja i sprječavati konflikt u organizaciji može biti jedna od najboljih investicija organizacije. Komunikacija treba biti otvorena, jasna, direktna i konstruktivna. Konflikt treba rješavati onda kada se on pojavi. Rješavanje konflikata, baš kao i život, kreće se u nijansama sivoga i zahtijeva kompromise, sigurno postoji rješenje kojim ćemo svi na kraju biti zadovoljni, samo ga treba pronaći.
Abstract (english) In are lives, we face conflicts daily in family, at work, among friends. Conflicts are a normal occurence, but if conflict situations are not resolved, they can have serious consequences such as aggression, addiction, depression etc. Most organizational problems are caused by interpersonal relationships. There is almost no company where major or minor disputes with employees do not occur, which need to be resolved as quickly and succesfully as possible. Organizations inevitably conflict because the goals, values and needs of groups and individuals do not always coincide.
A moderate amount of conflict can be indicators of a healthy organization. Interpersonal relationships inevitably result in interaction and conflict. Conflict occurs as a result of a relationship between two people or groups in an enterprise and may not necessarly be negative. One of the most important activties of management is the ability to maintain proper and balanced relationships between all participants involved in the organization. Every little disagreement, if we are not aware of them or suppress them , can grow into a complex problem with great consequences. The effectiveness and effectiveness of an organization depends on how effective and efficient conflict management skills and preventing conflict in the organization can be one of the organizaton's best investments. Communication should be open, clear, direct and constructive. Conflict should be resolved when it arises. Conflict resolution, just like life, moves in shades of grey and requires compromise, there is certainly a solution that we will all be happy with it in the end, we just need to find it.
Keywords
organizacija
konflikt
upravljanje konfliktima
rješavanje konflikata
međusobni odnosi
kompromis
Keywords (english)
organization
conflict
conflict management
conflict resolution
matual relations
compromise
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:180:347749
Study programme Title: Marketing management Study programme type: professional Study level: undergraduate Academic / professional title: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2019-12-02 10:18:33