Title STRATEGIJE BRENDIRANJA MJESTA - PRIMJER GRADA OPATIJE
Title (english) Branding strategies of places - the example of the city of Opatija
Author Suzana Vidović
Mentor Sanja Rocco (mentor)
Committee member Tanja Grmuša (predsjednik povjerenstva)
Committee member Goran Luburić (član povjerenstva)
Granter Zagreb School of Business Zagreb
Defense date and country 2019-09-24, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Marketing
Abstract U ovom se završnom radu, nakon objašnjenja važnosti brendiranja turističkih destinacija i analize postojećeg stanja u turizmu Kvarnera, sagledava način brendiranja grada Opatije kao turistička destinacija. Cilj ovog završnog rada bio je pobliže istražiti i utvrditi kakva je trenutna percepcija Opatije od strane turista, odnosno u kojim je segmentima i elementima moguće poboljšati turističku ponudu, kojom će se ostvariti veća prepoznatljivost, a posljedično i sve ostale koristi razvoja turizma. Također ovim završnim radom prikazuje se u kojoj mjeri Grad Opatija brendiranjem uspijeva stvoriti dobre smjernice i zalog za buduće generacije, odnosno u kojoj mjeri brendiranje utječe na percepciju mlade, srednje i zrele populacije u ocjenjivanju i prepoznavanju Opatije kao Brenda, a onda uzročno posljedično i dobrim izborom turističke destinacije. Prilikom istraživanja koristili su se primarni i dostupni sekundarni podaci. Sekundarni podaci su se prikupili iz znanstvenih članaka, akademskih radova, te pojedinih Internet publikacija. Primarno istraživanje izvršilo se primjenom metode namjernog uzorka, na uzorku od 112 osoba. Kao sredstvo ispitivanja koristila se online anketa. Kako bi preglednost rezultata bila bolja, uz pismenu interpretaciju, isti su prikazani tabelarno i grafički. Istraživanjem je ispitan izbor grada Opatije kao destinacije među mlađom, srednjom te starijom populacijom pomoću anketnog upitnika iz kojeg su proizašle tri hipoteze: H1. Grad Opatija je prepoznatljiv turistički brend, H2. Brendirana destinacije pozitivno utječe na izbor posjetitelja, H3. Brend grada Opatije različito doživljavaju razne dobne skupine, te su iste dobivenim rezultatima potvrđene.
Abstract (english) In this final work, after explaining the importance of branding tourism destinations and analyzing the existing situation in Kvarner, the way of branding the city of Opatija as a tourist destination is viewed. The aim of this final work was to investigate and identify the current perception of Opatija by tourists, ie in which segments and elements it is possible to improve the tourist offer that will result in greater recognition and consequently all other benefits of tourism development. Also, this final work demonstrates to what extent Opatija Branding manages to create good guidelines and pledges for future generations, to what extent branding affects the perception of young, middle and mature populations in the assessment and recognition of Opatija as Brenda, and then causally consequent and good by choosing a tourist destination. Primary and available secondary data were used during the research. Secondary data were collected from scientific articles, academic papers, and some Internet publications. Primary research was performed using a deliberate sample method, on a sample of 112 people. An online survey was used as a means of testing. In order to make the results clearer, with the written interpretation, they are presented in tabular and graphical terms. The study examined the choice of the city of Opatija as a destination among the young, middle and senior population by means of a survey questionnaire resulting in three hypotheses: H1. The city of Opatija is a recognizable tourist brand, H2. Bringing destinations has a positive impact on the choice of visitors, H3. Opatija's Opendi Brands are differently experienced by various age groups, and the same results are confirmed.
Keywords
brendiranje
brend
identitet
imidž
turistička destinacija
proces
Keywords (english)
branding
brand
identity
image
tourist destination
process
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:180:122936
Study programme Title: Marketing and communication management Study programme type: professional Study level: specialist graduate Academic / professional title: Stručni/a specijalist/ica marketinga i komunikacija (Stručni/a specijalist/ica marketinga i komunikacija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2019-12-02 11:42:58