Title Govor tijela i javni nastup u političkim kampanjama
Title (english) Body language and public speaking in political campaigns
Author Mateo Šimundić
Mentor Tanja Grmuša (mentor)
Committee member Sanja Rocco (predsjednik povjerenstva)
Committee member Predrag Čudina (član povjerenstva)
Granter Zagreb School of Business Zagreb
Defense date and country 2021-09-29, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences Communicology
Abstract Ovim radom nastoji se objasniti što je komunikacija, koje vrste komunikacije poznajemo i koji je značaj neverbalnog komuniciranja kao takvog, a posebice govora tijela. Govor tijela je važan čimbenik u komuniciranju, naročito danas kada nam je dostupno mnoštvo literature i radova, kada je područje komunikacije govorom tijela dovoljno znanstveno istraženo da možemo uvidjeti važnost takvog komuniciranja. Neverbalnu komunikaciju čini od 50-60 % komunikacije. Svaka gesta, pokret, izraz lica nosi svoje značenje i utječe na samu komunikaciju. Osobe koje spretno upravljaju vještinom govora tijela obično lakše utječu na sugovornike zbog svoje vjerodostojnosti i kohezije izrečenog i tijela. Sinonim za govornički potkovane ličnosti obično su političari na visokim dužnostima i ljudi na visokim društvenim funkcijama koje se eksponiraju medijski i koje često znaju biti na udaru javnosti upravo zbog neusklađenosti neverbalnog znakovlja i izrečenih riječi. Neusklađenost obično implicira na nerelevantnost informacija i nevjerodostojnost.
Također, opisana je povijesna važnost javnih nastupa, kronološki slijed razvoja komunikacije, počevši od antičkih vremena kada su veliki govornici bili stup društva, pa sve do suvremenih ličnosti. Javne nastupe obilježavaju i stilovi kojima se određeni cilj želi postići, dok neki ne mare za posljedice svojih djela, neki vrlo vješto i izbirljivo paze na svaku izgovorenu riječ. Politički govori su često predmet stručnih analiza. Svaka informacija izrečena u javnom prostoru ima određenu težinsku simboliku i govornik mora biti svjestan mogućih posljedica. Sposobnost javnog govora ne predstavlja samo bogati vokabular, već i sposobnost snalaženja u nepoznatim okruženjima, među nepoznatim ljudima i promptno snalaženje u neugodnim situacijama. Kroz primjere velikih vođa ili bar kandidata za velike vođe, prikazani su njihovi nedostatci, određene prednosti koje govor tijela ukazuje i krajnji rezultat na koji je direktni utjecaj imao i sam govor tijela.
Abstract (english) This paper seeks to explain what communication is, what types of communication we know and what is the importance of non-verbal communication as such, and especially body language. Body language is an important factor in communication, especially today when we have access to a wealth of literature and papers, when the field of body language communication has been sufficiently scientifically researched to be able to see the importance of such communication. Nonverbal communication makes up 50-60% of communication. Every gesture, movement, facial expression carries its own meaning and affects the communication itself. People who skillfully manage body language skills usually find it easier to influence interlocutors because of their credibility and the cohesion of what is said and the body. Synonyms for eloquent people are usually politicians in high positions and people in high social positions who are exposed in the media and who often know how to be attacked by the public precisely because of the mismatch of non-verbal cues and words. Inconsistency usually implies irrelevance of information and unreliability.
It also describes the historical importance of public appearances, the chronological sequence of the development of communication, starting from ancient times when the great speakers were a pillar of society, all the way to modern personalities. Public appearances are also marked by styles in which a certain goal is to be achieved, while some do not care about the consequences of their actions, some pay very skillful and selective attention to every word spoken. Political speeches are often the subject of expert analysis. Any information uttered in a public space has a certain weight symbolism and the speaker must be aware of the possible consequences. The ability of public speaking is not only a rich vocabulary, but also the ability to cope in unfamiliar environments, among unknown people and prompt coping in awkward situations. Through examples of great leaders or at least candidates for great leaders, their shortcomings are shown, certain advantages that body language indicates and the end result that was directly influenced by body language itself.
Keywords
komunikacija
govor tijela
neverbalna komunikacija
političari
javni nastupi
riječ
politički govori
Keywords (english)
communication
body language
non-verbal communication
politicians
public appearances
words
political speeches
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:180:060405
Study programme Title: Marketing management Study programme type: professional Study level: undergraduate Academic / professional title: stručni prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) marketinga i komunikacija (stručni prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) marketinga i komunikacija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2022-11-16 13:02:49