Abstract | Pojmovi B2B i B2C danas čine osnovu elektroničke trgovine. B2B govori o trgovini robama i uslugama između tvrtki te taj dio elektroničke trgovine u Hrvatskoj i u svijetu dominira, a nasuprot elektroničkoj veleprodaji stoji elektronička maloprodaja ili B2C (koja u posljednjih nekoliko godina raste, no i dalje je mnogo manja od B2B segmenta elektroničke trgovine. Elektronička maloprodaja posljednjih 2 – 3 u zamahu je u Republici Hrvatskoj ali se to ponajviše odnosi na kupnju stranih robnih marki i kupnju iz inozemstva. Za korisnika to je dobro jer više ne mora tražiti maloprodajnu poslovnu jedinicu ili franšizu tražene robne marke već mu je sve dostupno u nekoliko klikova te mu proizvod dolazi na kućni prag a jedini i glavni zadatak za proizvođača je B2C Marketing – Online marketing. Elektroničko poslovanje donijelo je povećanje brzine a globalno je tržište postalo mjesto za tržišno natjecanje. Prednost navedenog koncepta trebaju prepoznati i Hrvatska poduzeća kako bi svoje proizvode ponudili na strano tržište te kako bi povećali unutarnju trgovinu.
Trgovačko društvo Fero-Term d.o.o. jedno je od rijetkih srednje velikih poduzeća na prostoru Republike Hrvatske koje unatoč krizi uspješno opstaje na tržištu i vrlo uspješno bori se sa konkurencijom. Poduzeće ima brojne prednosti u odnosu na konkurenciju a to su kvaliteta proizvoda iz asortimana, razvoj vlastitih robnih marki, ugled, razvijena mreža maloprodajnih centara i veleprodajnih kupaca, likvidnost, kreditna sposobnost, snažna logistika i distribucija i mnoga druga područja. Fero-Term osim konkurencije ima niz čimbenika koji utječu na njegovo poslovanje i konkurentsku poziciju a to se ponajviše odnosi na stalni trend rasta cijena sirovina i energenata. Iako se radi o specijaliziranoj vrsti djelatnosti broj od 359 subjekata koji se bave istom ili sličnom djelatnosti na području Republike Hrvatske govori nam da se radi o vrlo jakoj konkurenciji. Analizom djelatnosti dolazimo do zaključka da Fero-Term zauzima vrlo dobru poziciju i nalazi se na prvom mjestu ali neovisno o navedenom potrebne su kontinuirane marketinške aktivnosti te daljnje restrukturiranje poduzeća. Također potrebno je izmijeniti strategiju s ciljem zauzimanja što bolje tržišne pozicije i preuzimanja dijela tržišta od sve jače i sve prisutnije konkurencije. Fero-Term u odnosu na konkurenciju koja nudi ili povoljne cijene proizvoda niske kvalitete ili pak proizvode svjetski poznatih brandova po visokim cijenama u svojoj ponudi ima proizvode prihvatljive i poželjne širokoj paleti kupaca.
Možemo zaključiti da Fero-Term d.o.o. podržava strategiju rasta te najveća prednost poduzeća predstavlja vlastita robna marka, koja je vrlo dobro prepoznata na tržištu kao i vlastita proizvodnja. S tim ciljem i sa uspješno provedenom marketinškom kampanjom u Hrvatskoj, istu praksu treba primijeniti i okolnim zemljama s ciljem povećanja izvoza. Upravo vrlo dobro pozicioniranje na tržištu u okviru cijene i kvalitete proizvoda te uspješan marketing pozicionirao je Fero-Term na prvo mjesto u Republici Hrvatskoj. Osim mogućnosti koje nudi hrvatsko tržište prilike i daljnji rast i utjecaj robne marke treba proširiti i na okolna tržišta jer će sa manjim udjelom na stranom tržištu Fero-Term d.o.o. dugoročno bolje zadržati konkurentsku poziciju zbog uspješnog prilagođavanja, te u slučaju da tržište u Hrvatskoj posrne Fero-Term će lakše moći održati svoju poziciju i stabilnost poslovanja. |
Abstract (english) | The terms B2B and B2C are making up the basis of electronic trades. B2B refers to sales of goods and services between companies and it represents the dominant aspect of electronic sales in Croatia and in the world in general. While B2B represents electronic wholesale, B2C represents electronic retail (Even though B2C is showing significant growth in the past few years, B2C is still much smaller than the B2B segment of electronic trades). Electronic retail is growing in the last 2 – 3 years in the Republic of Croatia, mostly because of purchases of old brands and brands from abroad. That's a huge benefit for the customers because instead of searching retail units and franchises of the desired brand, he can easily order the product with a few clicks on his mouse and the only and most important job of the manufacturer is B2C Marketing – Online marketing. Electronic business contributed to the acceleration of sales and the global market became the space for competition. The advantages of this concepts must be recognized by Croatian companies so that they can offer their products to foreign markets and expand their inner trading.
Fero-Term d.o.o. is a middle-sized company in the Republic of Croatia which, despite of the economic crisis, is successfully maintaining their position on the market, and is successfully dealing with other competitors on the market. The company has many advantages over the competition, some of which are: quality of their products, development of brands, reputation, a developed network of retail centers and wholesale buyers, liquidity, creditworthiness, good logistics and distribution and many other aspects. Despite of having a broad competition, the company’s trading and market position is influenced by many other factors, like the steady trend of the price growth of raw materials and energy sources. Even though the field of Fero-Term d.o.o. is a really specialized field, there are 359 other companies that are engaged in similar work as they are, so the competition is pretty big. Through an analysis of their activities, we can conclude that Fero-Term is taking the first place in the market, which doesn’t imply that the company isn’t in need of continuous marketing activities and reconstructions of their company. While other companies are offering low-quality products for lower prices or high-quality products for bigger prices, Fero-Term is offering a wide range of products so every consumer can buy some of their products.
We can conclude that Fero-Term d.o.o. is supporting the strategy of growth and their biggest advantage is having a brand of their own which is well recognized on the market and having their own production. The same strategy must be used in the neighboring countries so that the export could increase |