Sažetak | Iako je prenošenje informacija plakatom tijekom povijesti postupno gubilo na važnosti uslijed pojave novih oblika informiranja, njegov neupitan kulturološki značaj razlog je usmjeravanja istraživačkog interesa autorice prema ovom specifičnom području. Vizualne komunikacije sastavni su dio svakodnevice – svuda u okolini proizvodi vizualnih komunikacija usmjeravaju, označuju, spajaju, razdvajaju. Informacije prenose vizualnim medijima kao što je plakat. U radu je kroz studiju slučaja prikazan plakat kao medij vizualne komunikacije za potrebe Studentskog centra u Zagrebu. U radu se definiraju vizualne komunikacije i plakat, kraća povijest njihovog razvoja, opisuje se uloga plakata kao medija vizualnog komuniciranja u kulturi na prostoru Hrvatske, te razvoj Studentskog centra i pregled dizajna plakata za Studentski centar. Plakat kao medij vizualne komunikacije kroz povijest preuzima oglašivačku ulogu za masovne proizvode te propagandnu ulogu za političke pokrete. Plakati u današnjem smislu datiraju iz druge polovine 19. stoljeća te su posljedica tehnološkog napretka i sve izraženije urbanizacije koja je omogućila izloženost plakata većem broju ljudi. Studentski se centar od 60-ih godina 20. stoljeća nametnuo kao mjesto praktične edukacije dizajnera godinama prije stvaranja formalnog okvira za edukaciju u tom području. Od dizajnera vizualnih komunikacija koji su se bavili dizajnom plakata za Studentski centar važno je istaknuti sljedeće: Ivan Picelj, Željko Borčić, Goran Trbuljak, Boris Bućan, Mihajlo Arsovski, Boris Ljubičić, Mirko Ilić, Mladen Galić, Darijo Dević i Hrvoje Živčić. Kao voditelji ističu se Želimir Koščević (Galerija SC) i Vjeran Zuppa (Teatar &TD) u čije je vrijeme Studentski centar bio na vrhuncu djelovanja. Djelovanje umjetničke scene okupljene oko Studentskog centra u Zagrebu doprinijelo je afirmaciji plakata kao medija vizualnog komuniciranja, ali i plakata kao umjetničkog djela. |
Sažetak (engleski) | Although the transmission of information through posters throughout history has gradually lost its importance as new forms of information emerge, its undoubted cultural significance is the reason for focusing research interest in this specific area. Visual communications are an integral part of everyday life - everywhere in the environment, visual communications direct, mark, connect, separate. They convey information through visual media such as a poster.
Throughout the case study, this paper presents a poster as a medium of visual communications for the needs of the Students’ Centre in Zagreb. The paper defines concepts such as visual communications and poster, a short history of their development, describes the role of posters as a medium of visual communications for culture in Croatia, as well as the development of the Students’ Centre and the design of posters for the Students’ Centre. As a medium of visual communications, the poster takes on an advertising role for mass products and a propaganda role for political movements. Posters in today’s sense date from the second half of the 19th century and are the result of technological advances and increasing urbanization that has allowed posters to be exposed to more people. The poster appears in Croatia during secession due to its strong affection for the applied arts. At that time, in 1898 Bela Čikoš Sesija created a poster which is considered to be Croatia’s earliest preserved signed poster. The Students’ Centre has emerged as a place of hands-on training for designers since the 1960s, years before the formal framework for education in this field has been established. Among the artists involved in the design of posters for the Students’ Centre, it is important to point out the following: Ivan Picelj, Željko Borčić, Goran Trbuljak, Boris Bućan, Mihajlo Arsovski, Boris Ljubičić, Mirko Ilić, Mladen Galić, Darijo Dević and Hrvoje Zivčić. Želimir Koščević and Vjeran Zuppa, at whose time Students’ Center was in its golden age, stand out as leaders of SC Gallery and Teatar&TD. The art scene gathered around the Students’ Centre in Zagreb largely contributed to the affirmation of poster as a medium of visual communications, as well as to the affirmation of poster as a work of art. |