Sažetak | Optimizacija poslovnih procesa predstavlja jedan od najzahtjevnijih zadataka suvremenog poduzeća. U praksi ona zahtjeva dubinsku analizu svih poslovnih aktivnosti kako bi se identificirale potencijalne slabosti i nedostaci koje nakon toga služe kao temelj za razvijanje plana optimizacije. Ovisno o rezultatima analize primjenjuju se različite tehnike za povećanje učinkovitosti kao što su redefiniranje postojećih poslovnih procesa ili uvođenje novih tehnologija.
U uvodu ovoga rada pojmovno se definira sustav robno materijalnog poslovanja, najprije u opskrbnom lancu a onda i u funkciji poduzeća. Objašnjava se važnost optimizacije za sve sudionike opskrbnog lanca te definiraju aktivnosti koji utječu na konačne troškove.
U središnjem dijelu rada utvrđuju se ključni nositelji logističkih procesa s posebnim naglaskom na procese nabave i skladišnog poslovanja. Nabava se prikazuje kroz procese koji obuhvaćaju radnje kao što su identifikacija potreba, analiza dobavljača, pregovaranje, kupnja proizvoda i ocjena dobavljača, dok se kod skladišnog poslovanja definira uloga i vrste skladišta, važnost učinkovitog upravljanja zalihama, podjelu na vrste te na alate koji se često koriste prilikom analize zaliha. U posljednjem dijelu logističkih procesa definiraju se temeljne funkcije informacijskih sustava, te se spominje uloga ERP sustava kao i rezultati upotrebe WMS sustava.
Posljednji dio rada usmjeren je na analizu temeljnih aktivnosti robno materijalnog poslovanja Vodoopskrbe i odvodnje d.o.o. Zagreb u kojem se naglašava međuovisnost odjela nabave i odjela skladišta te detaljno opisuju procesi kao što su postupak nabave, preuzimanje i zaprimanje materijala i robe, komisioniranje te izdavanje. Nakon analize poslovnih aktivnosti identificirani su potencijalni nedostaci i propusti te je predloženo unaprjeđenje postojećih procesa uz integraciju WMS sustava na postojeći ERP sustav. |
Sažetak (engleski) | Optimizing business processes is one of the most demanding tasks of a modern company. In practice, it requires an in-depth analysis of all business activities in order to identify potential weaknesses and deficiencies, which then serve as a basis for developing an optimization plan. Depending on the results of the analysis, various techniques are applied to increase efficiency, such as redefining existing business processes or introducing new technologies.
In the introduction of this paper, the system of goods and material business is conceptually defined, first in the supply chain and then in the function of the company. The importance of optimization for all participants in the supply chain is explained and the activities that affect the final costs are defined.
In the central part of the paper, the key bearers of logistics processes are identified, with a special emphasis on procurement and warehouse operations. Procurement is shown through processes that include actions such as identification of needs, analysis of suppliers, negotiation, purchase of products and evaluation of suppliers, while in warehousing operations, the role and types of warehouses, the importance of effective inventory management, division into types and tools that are often used when analyzing stocks. In the last part of logistics processes, the basic functions of information systems are defined, and the role of the ERP system as well as the results of the use of the WMS system are mentioned.
The last part of the paper is focused on the analysis of the basic activities of the commodity business of Vodoopsprba i odvodnje d.o.o. Zagreb, which emphasizes the interdependence of the procurement department and the warehouse department and describes in detail processes such as the procurement procedure, taking over and receiving materials and goods, commissioning and issuing. After the analysis of business activities, potential shortcomings and omissions were identified and the improvement of existing processes was proposed along with the integration of the WMS system into the existing ERP system. |