Naslov NOVINARSTVO VS. FAKE NEWS - NOVE TEHNIKE MANIPULACIJA
Naslov (engleski) Journalism vs. Fake news- new manipulation techniques
Autor Nika Bulić
Mentor Siniša Kovačić (mentor)
Član povjerenstva Tanja Grmuša (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Željka Zavišić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Poslovno veleučilište Zagreb Zagreb
Datum i država obrane 2019-10-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti Novinarstvo
Sažetak Pristup potpunim i transparentnim informacijama je od iznimne važnosti za društvo svake države. Novinari su važna spona u informiranju javnosti pri čemu se očekuje da se pridržavaju profesionalnih etičkih načela, s naglaskom na istinitost informacija. No, činjenica je da se u medijima sve više pojavljuju lažne vijesti, što je i predmet ovog rada. Pojavu takozvanih fake news - nove tehnike manipulacije koja se pojavila zadnjih godina u medijima će se pokušati približiti kroz povijesni presjek, primjere, razmišljanja stručnjaka i rezultate nekih provedenih istraživanja. Mediji su nekada bili pouzdan izvor informacija, no pojavom lažnih vijesti i dezinformacija sami sebi urušavaju reputaciju. Pojava društvenih mreža, koje su posebno pogodan medij za brzo širenje dezinformacija, pridonose tome da se pojam „fake news“ počeo smatrati ozbiljnom ugrozom za društvo i demokraciju na globalnoj razini. Dezinformacije potkopavaju povjerenje građana u demokraciju i demokratske institucije te pridonosi polarizaciji javnih pogleda i miješa se u procese donošenja odluka, što su više nego opravdani razlozi za hitne i oštre odluke u suzbijanju širenja dezinformacija u medijima. Postavši svjesni ozbiljnosti situacije, države i razne organizacije donose strateške planove i odluke za borbu protiv širenja dezinformacija. Pojam „fake news“ je popularizirao američki predsjednik Donald Trump tijekom predsjedničke kampanje 2016. godine o čemu je napravljena cijela studija i istraživanje koje prikazuje statističke podatke o lažnim vijestima te ponašanju glasača, odnosno gledatelja koji su pratili izbore putem medija. Zaključuje se kako postoje dvije vrste lažnih vijesti. Jedne su plasirane i proširene bez loših i manipulativnih namjera jer su ih proširili ljudi ne znajući da su te informacije neistinite, ali svejedno u njih vjeruju. Druga vrsta su dezinformacije koje se koristi namjerno, a često i organizirano kako bi se pokušalo zbuniti ili manipulirati ljudima. Obje vrste širenja informacija predstavljaju problem za društvo, no dezinformacije su posebno opasne.
Sažetak (engleski) Access to complete and transparent information is of utmost importance to the society of each state. Journalists are an important link in informing the public and they are expected to adhere to professional ethical principles, with an emphasis on the truthfulness of information. But, the fact is that fake news has increasingly appeared in the media, which is the subject of this paper. The appearance of so-called „fake news“ - new manipulation techniques will be explained through the historical cross section, examples, experts' thoughts and result from some research. The media used to be a reliable source of information, but with the appearance of fake news and disinformation, they are destroying its own reputation. Social networks as particularly well-suited media for rapid spreading of disinformation contribute to the awareness that "fake news" has begun to threaten society and democracy globally. Disinformation undermines citizens' confidence in democracy and democratic institutions and has contributed to the polarization of public views and interference with the decision-making process, which are more than justified reasons for urgent and harsh decisions to suppress the spread of disinformation in the media. By becoming aware of seriousness of the situation, states and various organizations make strategic plans and decisions to combat the spread of disinformation. The term "fake news" was popularized by US President Donald Trump during the 2016 presidential election. There is whole study and research on the topic that shows statistics about fake news, voters’ behaviour, i.e., viewers who watched the election through the media. It can be concluded that there are two types of fake news. First type of fake news are spread without bad and manipulative intentions because they have been spread by people who do not know that information is false, but still believe in it. The second type is disinformation, information that is spread deliberately and attempts to confuse or manipulate people. Both type of fake news are a problem for society, but disinformation are particularly dangerous.
Ključne riječi
medijska manipulacija
fake news
mediji
novinarstvo
dezinformacije
Ključne riječi (engleski)
media manipulation
fake news
media
journalism
disinformation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:180:775058
Studijski program Naziv: Marketing i komunikacije Vrsta studija: stručni Stupanj studija: stručni Akademski / stručni naziv: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (bacc. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2019-12-03 10:29:59